Wednesday, February 6, 2013

Infraröd bastu!

Då jag bodde i Vasa gick jag ofta i ladylines infra bastu och på min tidigare arbetsplats låg jag i denna variant...den är super i kombination med träning!


Varför sitta i en infraröd bastu?

 1. Infraröd bastu förbättrar immunförsvaret.

2. Infraröd bastu förbättrar Hjärt-och kärlverksamheten.

 3. Du förbränner fett och kalorier i en infraröd bastu.

 5. Infraröd bastu ger ökad fettförbränning och viktminskning

 6.  Du får bättre hud med infraröd bastu

 Medans du slappnar av och njuter i en infraröd bastu jobbar kroppen på för fullt. Ett 30 min. bastubad är som att springa 10 km och mätningar visar att man förbränner upp till 600 kalorier i kroppen under denna tiden! En infraröd bastu kan med andra ord ses som passiv träning fast du vilar. Medans du sitter i en infraröd bastu jobbar kroppen hårt. Ett 30 minuterspass skapar lika mycket svett och hjärtverksamhet som att springa en mil Kroppen använder flera metoder att kyla ner sig på då den blivit uppvärmd genom infraröd bastu. Hjärtfrekvens, hjärtminutvolym och ämnesomsättningen ökar, blodkärlen vidgas för att flytta uppvärmt blod inuti kroppen ut mot huden. Syrerikt blod transporteras till syrefattiga muskler. Värme överförs från blodet till svett och släpps ut genom avdunstning på huden. Detta är precis samma effekt som sker genom  träning! NASA har forskat i denna passiva träning och har insett att den var idealisk för austronater att hålla sig i form på vid rymdfärder.

4 comments: